Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Crisis Support Team

CST
Het Crisis Support Team (CST) is een ondersteuningsteam voor crisisbeheer. 

Wat doet het CST?

Het CST ondersteunt het crisisbeheer in het coördinatiecomité en/of de Commandopost-Operaties op het terrein. Leden van het CST zullen via vertrouwde werkmethoden en tools de informatiedoorstroming en de beeldvorming optimaliseren, door bijvoorbeeld het vergaderproces te structureren, het statusbord bij te houden, het logboek samen te stellen, kaarten op te maken….

Door deze bijkomende ondersteuning, kan het crisisbeheer meer efficiënt ingevuld worden en kan de noodplanningscoördinator of de DIR-CP-Ops zich sterker focussen op zijn/haar adviserende en coördinerende taken.

Activatie van het CST

Het Crisis Support Team kan door de DIR-CP-Ops, noodplanningscoördinator of burgemeester geactiveerd worden via de Federale Dienst van de Gouverneurs, die verder contact opneemt met het Nationaal Crisiscentrum (NCCN). Dit kan reeds vanaf een operationele coördinatie.

Wie zijn het CST ?

Het Crisis Support Team is samengesteld uit personen met een professionele activiteit in noodplanning en crisisbeheer. De meeste teamleden zijn noodplanningscoördinatoren met heel wat ervaring in noodplanning en crisisbeheer. Ieder lid van het CST kreeg een speciale opleiding in noodplanning, crisisbeheer en informatiemanagement.

Gratis 

Er zijn geen kosten verbonden aan de inzet van het CST, met uitzondering van eventuele kosten verbonden aan de verplaatsing, catering en telecommunicatie.

Geïnteresseerd?

Ben je al enkele jaren professioneel actief als noodplanningscoördinator, dan kan je je interesse kenbaar maken via een mailtje naar CST@nccn.fgov.be of je aanmelden bij de diensten van de gouverneur van je provincie. Zodra we de inschrijvingen opnieuw openen bezorgen we je dan alle nodige informatie. 

Meer informatie

Lees hier de brochure CST