Andere offizielle Informationen und Dienste: www.belgium.be

Noodplannings­coördinator

Brandweer rond brandweerwagen
Elke gemeente is verplicht om een noodplanningscoördinator aan te duiden (vroeger ook: noodplanningsambtenaar / rampencoördinator) . Deze persoon is de spil van het lokale veiligheidsbeleid. 

Wat zijn jouw taken als noodplanningscoördinator?

De taken van een noodplanningscoördinator staan in het koninklijk besluit van 22 mei 2019:

  • Noodplannen opmaken
    • Coördinatie van een risicoanalyse. Zo bepaal je welke risico’s op het grondgebied een noodplan vereisen. Hiervoor kan je eventueel een ad-hoc werkgroep oprichten binnen de veiligheidscel.
    • Opstellen van noodplannen. Je verzamelt inhoud van de verschillende disciplines, betrokken overheden, inrichtingen en bedrijven. Met behulp van de noodplaneditor in ICMS zet je deze informatie om in een algemeen of bijzonder nood- en interventieplan. Dit leg je ter goedkeuring voor aan de veiligheidscel (en eventueel een hogere overheid).
    • Actualisatie van noodplannen.
    • Verspreiding van de plannen bij de betrokken disciplines en partners.
  • Veiligheidscel voorzitten
    • Organiseren en voorbereiden van de gemeentelijke of provinciale veiligheidscel.
    • Ondersteunen van de veiligheidscel voor de risicoanalyse en preventieve maatregelen tijdens grote evenementen.
    • Organiseren van oefeningen en het opstellen van een oefenbeleid. 
    • Coördineren van evaluaties van oefeningen en reële noodsituaties.
  • Connectie tussen gemeentebestuur en hulpdiensten
    • Informatiestroom tussen het gemeentebestuur, de burgemeester en de verschillende disciplines. Je kan hiervoor gebruik maken van het nationaal veiligheidsportaal.
  • Rechterhand van burgemeester in een noodsituatie: je adviseert en ondersteunt de burgemeester of gouverneur tijdens het beheer van een noodsituatie, bijvoorbeeld bij 
    • Opvolgen en voorafgaand organiseren van de alarmering van het coördinatiecomité 
    • Organisatie van de crisisruimtes op vlak van materieel, apparatuur en de praktische en logistieke procedures. 
    • Voorzien van ondersteunend personeel tijdens crisissituaties
    • Adviseren van de burgemeester over de vergadermethodologie
    • Coördinatie van het informatiemanagement
    • Activeren van provinciale en federale hulpmiddelen en ondersteuningsteams 
  • Organisatie van de nazorgperiode. Het opvolgen van de administratieve begeleiding van de slachtoffers en de psychosociale hulpverlening.

Samenwerkingen tussen gemeenten

Meerdere gemeenten kunnen één noodplanningscoördinator delen. Dit legen ze vast op basis van een samenwerkingsakkoord

Bij voorkeur voer je de functie van noodplanningscoördinator full time uit. Zo kan je je ten volle specialiseren in je vakgebied. 

Praktisch 

De noodplanningscoördinator kan een persoonlijke identificatiekaart aanvragen. De aanvraagprocedure volgt.