Andere offizielle Informationen und Dienste: www.belgium.be

Permanentie

Hertogsstraat Brussel
Het Nationaal Crisiscentrum is 24/24 en 7/7 bereikbaar. Bij incidenten of noodsituaties kan je de permanentie bereiken voor diverse aanvragen. 
Je kan de permanentie contacteren op het nummer 02/506.47.11 of via nccn@nccn.fgov.be

Alert-Desk BE-Alert 

Je kan de permanentie van het NCCN bellen bij dringende vragen over BE-Alert

Heb je hulp nodig bij het verzenden van een alarmeringsbericht? Geef volgende informatie door aan de permanentie van het NCCN: 

  • Wie ben je en voor welke gemeente / provincie werk je?
  • Hoe wil je BE-Alert activeren? 
    • Inhoud bericht
    • Bestemmelingen
    • Kanalen
    • Op basis van inschrijving of op basis van locatie
    •  …
  • Je aanvaardt de financiële voorwaarden
  • Je aanvaardt de juridische voorwaarden

Het Nationaal Crisiscentrum heeft nood aan een schriftelijke aanvraag. Daarom zal de permanentie je vragen om dit formulier in te vullen.

Let op: bij een verzending via de permanentie ga je akkoord met de volgende voorwaarden en de verantwoordelijkheden als aanvragende bestuurlijke overheid:

  • Verantwoordelijkheid over het te versturen bericht
  • Verantwoordelijkheid om de grensgemeente(n) te verwittigen in het kader van een ad-hoc samenwerking
  • Verantwoordelijkheid voor de financiële kost
  • Als je gemeente nog niet is ingeschreven op BE-Alert: engagement om je in te schrijven op BE-Alert in de toekomst

De permanentie van het NCCN biedt geen hulp bij de opmaak van het bericht of om de definitie van de zone. Dat is een taak van Discipline 5 (informatie aan de bevolking) die valt onder de verantwoordelijkheid van de (lokale) overheid. De permanentie NCCN mag het bericht niet aanpassen en niet nakijken.

Activatie Team D5/CST 

Wil je het Team D5 of het Crisis Support Team activeren? Geef volgende informatie door aan de permanentie van het NCCN:

  • Welke overheid?
  • Naam van contactpersoon 
  • Functie van contactpersoon
  • Telefoonnummer/e-mail van cotnactpersoon
  • Aard van noodsituatie
  • Eventuele fase die van kracht is 
  • Welk type ondersteuning 

Je wordt nadien gecontacteerd door communicatiedienst (Team D5) of de dienst Noodplanning (CST) van het NCCN voor verdere opvolging.

Andere vormen van ondersteuning 

Je kan ook bij de permanentie van het NCCN terecht voor andere vormen van ondersteuning, bijvoorbeeld: 

  • Het inschakelen van een hondenteam. Het is aan het NCCN om als nationaal contactpunt de aanvraag tot bijstand te behandelen. Deze vraag kan komen van :
    • de noodcentrales 112
    • de federale politie (CIC / DAO)
    • de eenheden van de Civiele bescherming (Brasschaat en Crisnée)
  • Het sluiten of heropenen van het luchtruim. Deze vraag kan komen van de federale politie, een burgemeester of een gouverneur.